ဣေႁနဿဒ ငါးပါး
သဒဿဓိေႁနဿဒ၊ ဝီီရိယိေႁနဿဒ၊ သတိေႁနဿဒ၊ သမာဓိေႁနဿဒ၊ ပညိေႁနဿဒ
သုတဿတန္နည္း
သဒဿဓိေႁနဿဒဟူသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ အရိယာတပည့္သည္ ယံုၾကည္မႈ 'သဒဿဓါ' ျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ေဗာဓိဉာဏ္ကို ''ျမတ္စြာဘုရားသည္ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္ မူထိုက္ေသာေၾကာင့္ 'အရဟံ' မည္ေတာ္မူ၏၊ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာေၾကာင့္ 'သမၼာသမၺဳဒဿဓ' မည္ေတာ္မူ၏၊ အသိဉာဏ္ 'ဝိဇၨာ' အက်င့္ 'စရဏ' ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာေၾကာင့္ 'ဝိဇၨာစရဏ သမၸႏၷ' မည္ေတာ္မူ၏၊ ေကာင္းေသာ စကားကို ဆိုေတာ္ မူတတ္ေသာေၾကာင့္ 'သုဂတ' မည္ေတာ္မူ၏၊ ေလာကကို သိေတာ္မူေသာေၾကာင့္ 'ေလာကဝိဒူ' မည္ေတာ္မူ၏၊ ဆံုးမထိုက္သူကို ဆံုးမတတ္သည့္ အတုမဲ့ပုဂဿဂိုလ္ ျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ 'အႏုတၱေရာ ပုရိသ ဒမၼသာရထိ' မည္ေတာ္မူ၏၊ နတ္လူတို႔၏ ဆရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ ေၾကာင့္ 'သတၳာေဒဝ မႏုႆာနံ' မည္ေတာ္မူ၏၊ (သစၥာေလးပါး တရားတို႔ကို) သိေတာ္မူေသာေၾကာင့္ 'ဗုဒဿဓ' မည္ေတာ္မူ၏၊ ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးေတာ္ မူေသာေၾကာင့္ 'ဘဂဝါ' မည္ေတာ္မူ၏'' ဟုယံုၾကည္ျခင္း ျဖစ္၏။
ဝီီရိယိေႁနဿဒဟူသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ အရိယာတပည့္သည္ အကုသိုလ္ တရားတို႔ကို ပယ္ရန္၊ ကုသိုလ္တရားတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုေစရန္ လုံ႔လ အားထုတ္မွု ရွိျခင္း၊ ကုသိုလ္တရား အားအစြမ္းရွိျခင္း၊ ျမဲျမံစြာ အားထုတ္ျခင္း၊ တာဝန္ကို ထမ္းရြက္ျခင္းတို့ကို ဝီီရိယိေႁနဿဒဟု ဆို၏။ အရိယာတပည့္သည္ မျဖစ္ေသးေသာ ယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို မျဖစ္ေပၚေစရန္ ဆနဿဒကို ျဖစ္ေစ၏၊ အားထုတ္၏၊ လုံ႔လျပဳ၏၊ စိတ္ကို ခ်ီေျမႇာက္၏၊ ေဆာက္တည္၏။ ျဖစ္ကုန္ၿပီးေသာ ယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို ပယ္ရန္ ဆနဿဒကို ျဖစ္ေစ၏၊ အားထုတ္၏၊ လုံ႔လျပဳ၏၊ စိတ္ကို ခ်ီေျမႇာက္၏၊ ေဆာက္တည္၏။ မျဖစ္ကုန္ေသးေသာ ကုသိုလ္တရားကို ျဖစ္ေစရန္ ဆနဿဒကို ျဖစ္ေစ၏၊ အားထုတ္၏၊ လုံ႔လျပဳ၏၊ စိတ္ကို ခ်ီေျမႇာက္၏၊ ေဆာက္တည္၏။ ျဖစ္ကုန္ၿပီးေသာ ကုသိုလ္ တရားတို႔ကို တည္ျမဲေစရန္ မေပ်ာက္ပ်က္ေစရန္ တိုးတက္ ျဖစ္ပြားေစရန္ ျပန္႔ေျပာေစရန္ ပြားမ်ားမႈ ျပည့္စံုေစရန္ ဆနဿဒကို ျဖစ္ေစ၏၊ အားထုတ္၏၊ လုံ႔လျပဳ၏၊ စိတ္ကို ခ်ီေျမႇာက္၏၊ ေဆာက္တည္၏။
သတိေႁနဿဒဟူသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ အရိယာတပည့္သည္ သတိရွိျခင္း၊ လြန္ကဲေသာ ပညာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ သတိႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္း၊ ၾကာျမင့္စြာက ျပဳျခင္း၊ ေျပာျခင္းတို့ကို ေအာက္ေမ့ႏိုင္ျခင္း၊ အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ႏိုင္ျခင္းတို့ကို သတိိေႁနဿဒဟု ဆို၏။ အရိယာ တပည့္သည္ ျပင္းစြာ အားထုတ္ေသာ လုံ႔လရွိသည္ ျဖစ္၍ဆင္ျခင္ဉာဏ္ 'သမၸဇဥ္' ေအာက္ေမ့မႈ 'သတိ' ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေလာက၌ အဘိဇၩာေဒါမနႆကို ပယ္ေဖ်ာက္လ်က္ ရုပ္အေပါင္းကို (ေဝဒနာအေပါင္းကို၊ စိတ္အေပါင္းကို၊ သေဘာတရားတို႔ကို) (ရုပ္အေပါင္းဟု၊ ေဝဒနာအေပါင္းဟု၊ စိတ္အေပါင္းဟု၊ သေဘာတရားေပါင္းဟု) အႀကိမ္ႀကိမ္ ရွု၏။
သမာဓိေႁနဿဒဟူသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ အရိယာတပည့္သည္ နိဗၺာန္ကို အာရုံျပဳလ်က္ တည္ၾကည္မႈ 'သမာဓိ'၊ စိတ္၏ အာရုံတစ္ခုတည္း၌ တည္ၾကည္မႈ 'ဧကဂဿဂတာ' ကို ရျခင္းကို ဆို၏။ ထိုသူသည္ ကာမ၊ အကုသိုလ္ တရား တို႔မွ ဆိတ္၍ သာလွ်င္ ၾကံစည္မႈ 'ဝိတက္' သံုးသပ္မႈ 'ဝိစာရ' ႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ နီဝရဏ ကင္းဆိတ္ျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ႏွစ္သိမ့္မႈ 'ပီတိ' ခ်မ္းသာမႈ 'သုခ' ရွိေသာ ပဌမစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ဝိတက္၊ ဝိစာရ ၿငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ မိမိသႏၲာန္၌ စိတ္ကို ၾကည္လင္ေစတတ္ေသာ စိတ္တည္ၾကည္မႈ 'သမာဓိ' ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ၾကံစည္မႈ 'ဝိတက္' သံုးသပ္မႈ 'ဝိစာရ' မရွိေသာ တည္ၾကည္မႈ 'သမာဓိ' ေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ႏွစ္သိမ့္မႈ 'ပီတိ' ခ်မ္းသာမႈ 'သုခ' ရွိေသာ ဒုတိယစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ႏွစ္သိမ့္မႈ 'ပီတိ' ကိုလည္း မစြဲမက္ျခင္းေၾကာင့္ လ်စ္လ်ဴရွု၍ သာလွ်င္ ေန၏၊ ေအာက္ေမ့မႈ 'သတိ' ဆင္ျခင္ဉာဏ္ 'သမၸဇဥ္' ႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ ျဖစ္၍ ေန၏၊ ခ်မ္းသာမႈ 'သုခ' ကိုလည္း ကိုယ္ျဖင့္ ခံစား၏၊ အၾကင္ တတိယစ်ာန္ေၾကာင့္ ထိုသူကို ''လ်စ္လ်ဴရွုသူ၊ သတိ ရွိသူ၊ ခ်မ္းသာစြာ ေနေလ့ရွိသူ'' ဟု အရိယာ ပုဂဿဂိုလ္ တို႔သည္ ခ်ီးမြမ္း ေျပာဆိုကုန္၏၊ ထိုတတိယစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ ခ်မ္းသာမႈ 'သုခ' ကိုလည္း ပယ္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲမႈ 'ဒုကၡ' ကိုလည္း ပယ္ျခင္းေၾကာင့္ ဝမ္းသာျခင္း 'ေသာမနႆ' ႏွလံုးမသာျခင္း 'ေဒါမနႆ' တို႔ ေရွးဦးကပင္လွ်င္ ခ်ဳပ္ႏွင့္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာကင္းေသာ လ်စ္လ်ဴရွုမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ သတိ၏ စင္ၾကယ္ျခင္းရွိေသာ စတုတၳစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။
ပညိိေႁနဿဒဟူသည္ ဤသာသနာေတာ္၌ အရိယာတပည့္သည္ ပညာရွိျခင္း၊ အျဖစ္အပ်က္ကို သိမ္းဆည္းတတ္ေသာ ရုပ္နာမ္ကို ထြင္းေဖာက္၍ သိႏိုင္ေသာ ဆင္းရဲကုန္ရာ နိဗၺာန္သို႔ ေကာင္းစြာ ေရာက္ေစတတ္ေသာ ျမတ္ေသာ ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုျခင္းကို ပညိေႁနဿဒဟု ဆိုအပ္၏။ အရိယာ တပည့္သည္ ဆင္းရဲျခင္း၊ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း တို့ကို မွန္စြာ သိ၏၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္)သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္တို့ကို မွန္စြာ သိ၏။
ဣေႁနဿဒငါးပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ သာယာဖြယ္၊ အျပစ္၊ ထြက္ေျမာက္ရာတို့ကုိ မွန္စြာ သိသူကုိ (အပါယ္သို႔ က်ျခင္းသေဘာ မရွိေသာ ကိန္းေသျမဲေသာ အထက္မဂ္သံုးပါးလွ်င္ လဲေလ်ာင္းရာ ရွိေသာ) ေသာတာပန္ဟူ၍ ဆုိအပ္၏။
ဣေႁနဿဒငါးပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ သာယာဖြယ္၊ အျပစ္၊ ထြက္ေျမာက္ရာတို့ကုိ မွန္စြာ သိ၍ မစြဲလမ္းဘဲ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္၏။ ဤရဟန္းကုိ ပူေဇာ္အထူးကုိ ခံထုိက္ေသာ အာသဝကုန္ၿပီးေသာ မဂ္အက်င့္ကုိ က်င့္သံုးၿပီးေသာ ျပဳဖြယ္ ကိစၥကုိ ျပဳၿပီးေသာ ခနဿဓာဝန္ကုိ ခ်ၿပီးေသာ မိမိအက်ဳိး (အရဟတၱဖုိလ္)သို႔ ေရာက္ၿပီးေသာ ဘဝသံေယာဇဥ္ ကုန္ၿပီးေသာ ေကာင္းစြာသိ၍ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ၿပီးေသာ ရဟႏၲာဟူ၍ ဆုိအပ္၏။
ဣေႁနဿဒငါးပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ သာယာဖြယ္၊ အျပစ္၊ ထြက္ေျမာက္ရာ တို့ကုိ မွန္စြာ မသိေသာ သမဏ ျဗာဟၼဏ တို႔ကုိ သမဏ၊ ျဗာဟၼဏဟု မသမုတ္အပ္။ ထုိအသွ်င္တို႔သည္ သမဏ၊ ျဗာဟၼဏ ျဖစ္က်ဳိးကုိ မ်က္ေမွာက္ ဘဝ၌ မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ မေရာက္။
ဣေႁနဿဒငါးပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ သာယာဖြယ္၊ အျပစ္၊ ထြက္ေျမာက္ရာတို့ကုိ မွန္စြာ သိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏတုိ႔ကုိ သမဏ၊ ျဗာဟၼဏဟု သမုတ္အပ္၏။ ထုိအသွ်င္တို႔သည္ သမဏ၊ ျဗာဟၼဏျဖစ္က်ဳိးကုိ မ်က္ေမွာက္ဘဝ၌ ကုိယ္တုိင္ ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ သိ၍ မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ ေရာက္ရ၏
သဒဿဓိေႁနဿဒကို မသိသူ သဒဿဓိေႁနဿဒ၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကို မသိသူ သဒဿဓိေႁနဿဒ၏ ခ်ဳပ္ရာကို မသိသူ သဒဿဓိေႁနဿဒ၏ ခ်ဳပ္ရာသို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ကို မသိသူ။ (ဝီီရိယိေႁနဿဒကို။ သတိေႁနဿဒကို။ သမာဓိေႁနဿဒကို။ ပညိေႁနဿဒကို။) သမဏျဗာဟၼဏ ဟူသမွ်တို႔ကို သမဏ၊ ျဗာဟၼဏဟု မသမုတ္အပ္။ ထုိအသွ်င္တို႔သည္ သမဏ၊ ျဗာဟၼဏ ျဖစ္က်ဳိးကုိ မ်က္ေမွာက္ ဘဝ၌ မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ မေရာက္။
သဒဿဓိေႁနဿဒကို သိသူ သဒဿဓိေႁနဿဒ၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကို သိသူ သဒဿဓိေႁနဿဒ၏ ခ်ဳပ္ရာကို သိသူ သဒဿဓိေႁနဿဒ၏ ခ်ဳပ္ရာသို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ကို သိသူ။ (ဝီီရိယိေႁနဿဒကို။ သတိေႁနဿဒကို။ သမာဓိေႁနဿဒကို။ ပညိေႁနဿဒကို။) သမဏျဗာဟၼဏ ဟူသမွ်တို႔ကို သမဏ၊ ျဗာဟၼဏဟု သမုတ္အပ္၏၊ ထုိအသွ်င္တို႔သည္ သမဏ၊ ျဗာဟၼဏျဖစ္က်ဳိးကုိ မ်က္ေမွာက္ဘဝ၌ ကုိယ္တုိင္ ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ သိ၍ မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ ေရာက္ရ၏။
ေသာတာပတၱိမဂ္၏ အေၾကာင္းတရား ေလးပါး၌ သဒဿဓိေႁနဿဒကို ရွုမွတ္အပ္၏။ သမၼပၸဓာန္ေလးပါး၌ ဝီီရိယိေႁနဿဒကို ရွုမွတ္အပ္၏။ သတိပ႒ာန္ေလးပါး၌ သတိေႁနဿဒကို ရွုမွတ္အပ္၏။ စ်ာန္ေလးပါး၌ သမာဓိေႁနဿဒကို ရွုမွတ္အပ္၏။ အရိယသစၥာ ေလးပါး၌ ပညိေႁနဿဒကို ရွုမွတ္အပ္၏။
No comments:
Post a Comment