Thursday, May 14, 2009

တရားက်င့္ျခင္း

တရားက်င့္ျခင္း
၅၀၈။ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလကုိ ေစာင့္ထိန္းလ်က္ ေန၏။ အက်င့္ အာစာရ၊ က်က္စားရာ ေဂါစရ ႏွင့္ ျပည့္စုံ၏။ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္တို႔၌ေသာ္လည္း ေဘးဟု ႐ႈေလ့ရွိ၏။ သိကၡာပုဒ္တို႔၌ ေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္၍ က်င့္၏။ (မ်က္စိစေသာ) ဣေႁႏၵတို႔၌ လုံျခံဳေသာ တံခါးရွိ၏။ စားဖြယ္ ေဘာဇဥ္၌ အတုိင္းအရွည္ကုိ သိ၏။ ညဥ့္ဦးယံ၊ မုိးေသာက္ယံပတ္လုံး ႏုိးၾကားျခင္းငွါ အားထုတ္ျခင္းႏွင့္ ယွဥ္၏။ မျပတ္မလပ္ ျဖစ္ေစအပ္ေသာ လုံ႔လ၊ ရင့္က်က္ေသာ ပညာ ႏွင့္ ျပည့္စုံ၏။ ေဗာဓိပကၡိယ တရားတို႔ကုိ ပြါးမ်ားျခင္းငွါ အားထုတ္ျခင္းႏွင့္ ယွဥ္၏။ သတိသမၸဇဥ္ ပြါးမ်ားနည္း ထုိရဟန္းသည္ ေရွ႕သို႔ တက္ရာ ေနာက္သို႔ ဆုတ္ရာ၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ တူ႐ူၾကည့္ရာ တေစာင္းၾကည့္ရာ၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ ေကြးရာ ဆန္႔ရာ၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ ဒုကုဋ္ သပိတ္ သကၤန္းကုိ ေဆာင္ရာ၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ စားရာေသာက္ရာ ခဲဲရာ လ်က္ရာ၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ က်င္ႀကီး က်င္ငယ္စြန္႔ရာ၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ သြားရာ ရပ္ရာ ထုိင္ရာ အိပ္ရာ ႏုိးရာ ေျပာဆုိရာ ဆိတ္ဆိတ္ ေနရာတို႔၌ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ ျပဳေလ့ရွိ၏။ ေတာေက်ာင္းအဂၤါ။ ထုိရဟန္းသည္ နည္းေသာ အသံ ရွိေသာ၊ က်ယ္ေလာင္ေသာ အသံမရွိေသာ၊ လွည့္လည္ သြားလာေသာ လူတို႔၏ အနံ႔မွ ကင္းေသာ၊လူသံ စသည္တို႔မွ တိတ္ဆိတ္ေသာ၊ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္း ရန္သင့္ေလွ်ာ္ ေလ်ာက္ပတ္ေသာ၊ ေတာ၊ သစ္ပင္ရင္း၊ ေတာင္၊ ေခ်ာက္၊ ေတာင္ေခါင္း (ဂူ) သခ်ႋဳင္း၊ ေတာအုပ္၊ လြင္ျပင္၊ ေကာက္႐ိုးပုံ ဟူေသာ ဆိတ္ၿငိမ္ေသာ ေက်ာင္း အိပ္ရာ ေနရာကုိ မွီ၀ဲ၏။ ထုိရဟန္းသည္ ေတာသို႔ ကပ္၍ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ သစ္ပင္ရင္းသို႔ ကပ္၍ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဆိတ္ၿငိမ္ရာ အရပ္သို႔ ကပ္၍ေသာ္ လည္းေကာင္း ထက္၀ယ္ဖြဲ႕ေခြၿပီးလွ်င္ ကုိယ္ကုိ ေျဖာင့္မတ္စြာ ထား၍ ကမၼ႒ာန္းသို႔ ေရွး႐ႈသတိကုိ ျဖစ္ေစလ်က္ ထုိင္၏။

က်င့္အပ္ေသာ အက်င့္
ကုိယ္၌ ျဖစ္ေသာ မလြန္က်ဴးျခင္း၊ ႏႈတ္၌ ျဖစ္ေသာ မလြန္က်ဴးျခင္း၊ ကုိယ္ႏႈတ္၌ ျဖစ္ေသာ မလြန္က်ဴးျခင္းသည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ က်င့္အပ္ေသာ အက်င့္ဟု ဆုိအပ္၏။ သီလ ေစာင့္ထိန္းမႈ အားလုံးသည္လည္း က်င့္အပ္ေသာ အက်င့္ မည္၏။ ဤသာသနာေတာ္၌ အခ်ဳိ႕ေသာ ရဟန္းသည္ ၀ါးေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ သစ္ရြက္ေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ပန္းေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ သစ္သီးေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ေရခ်ဳိးဆပ္ျပာမႈန္႔ေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဒန္ပူေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ခ်စ္ခင္ေစလုိ၍ ေျမႇာက္ပင့္ေျပာဆုိျခင္း ျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ အမွန္နည္းပါး အမွားမ်ားေသာ စကားကုိ ေျပာဆုိျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ကေလးေခ်ာ့ ကေလးထိန္းေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ လူတို႔အတြက္ သတင္းပို႔ေပးျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား စက္ဆုပ္ေတာ္မူအပ္ေသာ မွားေသာ အသက္ေမြးမႈ တစ္ခုခုျဖင့္ လည္းေကာင္း အသက္ေမြးျမဴျခင္း မျပဳေပ။ ဤသေဘာကုိ က်င့္အပ္ေသာ အက်င့္ဟု ဆုိအပ္၏။



က်က္စားသင့္ေသာ ေနရာ
ဤသာသနာေတာ္၌ အခ်ဳိ႕ေသာ ရဟန္းသည္ ျပည့္တန္ဆာမအိမ္၌ မက်က္စား၊ မုဆုိးမအိမ္၌ မက်က္စား၊ အပ်ဳိႀကီးအိမ္၌ မက်က္စား၊ ပ႑ဳက္အိမ္၌ မက်က္စား၊ ဘိကၡဳနီမေက်ာင္း၌ မက်က္စား၊ ေသတင္းကုပ္၌ မက်က္စား၊ မင္းတို႔ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ မင္း၏အမတ္တို႔ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ တိတၳိတို႔ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ တိတၳိတပည့္တို႔ႏွင့္ လည္းေကာင္း သာသနာေတာ္ႏွင့္ မေလ်ာက္ပတ္ေသာ ဆက္ဆံျခင္း ျဖင့္ မဆက္ဆံမူ၍ ေန၏။ ရဟန္း ေယာက်္ား ရဟန္းမိန္းမ ဥပါသကာေယာက်္ား ဥပါသိကာမိန္းမတို႔ အား သဒၵါတရားရွိကုန္ေသာ၊ ၾကည္ညိဳကုန္ေသာ၊ ေရတြင္းသဖြယ္ ျဖစ္ကုန္ေသာ၊ သကၤန္းအေရာင္ျဖင့္ ေတာက္ပကုန္ေသာ ရဟန္းတို႔၏ သကၤန္းကုိယ္တို႔မွ ျဖစ္ေသာ ေလတို႔ျဖင့္ လႈိင္ကုန္ေသာ၊ အက်ဳိးကုိ အလုိရွိကုန္ေသာ၊ စီးပြါးကုိ အလုိရွိကုန္ေသာ၊ ခ်မ္းသာကုိ အလုိရွိကုန္ေသာ၊ ေယာဂကုန္ရာကုိ အလုိရွိ ကုန္ေသာ အၾကင္ အမ်ဳိး (ဒါယကာ) တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထုိသို႔ သေဘာရွိေသာ အမ်ဳိး (ဒါယကာ) တို႔ကုိ မွီ၀ဲ၏၊ ဆည္းကပ္၏၊ ခ်ဥ္းကပ္၏၊ ဤသေဘာကုိ က်က္စားသင့္ေသာ ေနရာဟု ဆုိအပ္၏။

အနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္တို႔၌ေသာ္လည္း ေဘးဟု ႐ႈေလ့ရွိ၏
အျပစ္ကုိ ေဘးဟု႐ႈျခင္း အၾကင္ အျပစ္တို႔သည္ ငယ္ေသာ အတုိင္းအရွည္ ရွိကုန္၏၊ အနည္းငယ္ ေအာက္ေလ်ာ့ေသာ အတုိင္းအရွည္ ရွိကုန္၏၊ ေပါ့ကုန္၏၊ ေပါ့၏ဟု သမုတ္အပ္ကုန္၏၊ ေစာင့္စည္းျခင္းျဖင့္ ကုစားအပ္ကုန္၏၊ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ ကုစားအပ္ကုန္၏၊ စိတ္ျဖင့္ ကုစားအပ္ကုန္၏၊ ႏွလုံးသြင္း ျခင္းျဖင့္ ကုစားအပ္ကုန္၏၊ ဤသေဘာတို႔ကုိ အနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္တို႔ဟု ဆုိအပ္ကုန္၏။ ဤသို႔ ဤအနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္တို႔၌ အျပစ္အားျဖင့္ ႐ႈေလ့ရွိ၏၊ ေဘးအားျဖင့္ ႐ႈေလ့ရွိ၏၊ အျပစ္ရွိေသာ အားျဖင့္ ႐ႈေလ့ရွိ၏၊ ထြက္ေျမာက္ရာကုိ ႐ႈေလ့ရွိ၏၊ ထို႔ေၾကာင့္ “အနည္းငယ္မွ်ေသာ အျပစ္တို႔၌ေသာ္လည္း ေဘးဟု ႐ႈေလ့ရွိ၏” ဟု ဆုိအပ္၏။

သိကၡာပုဒ္တို႔၌ ေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္၍ က်င့္၏
သိကၡာပုဒ္ကုိ က်င့္ျခင္း ရဟန္းတို႔၏ ရဟန္းသိကၡာ (က်င့္၀တ္)၊ ရဟန္းမိန္းမတို႔၏ ရဟန္းမိန္းမ သိကၡာ (က်င့္၀တ္)၊ ဥပါသကာေယာက်္ားတို႔၏ ဥပါသကာေယာက်္ားသိကၡာ (က်င့္၀တ္)၊ ဥပါသိကာ မိန္းမတို႔၏ ဥပါသိကာမိန္းမသိကၡာ (က်င့္၀တ္)ဟူ၍ က်င့္အပ္ေသာ သိကၡာတို႔သည္ ေလးပါးရွိကုန္၏။ ဤေလးပါးတို႔ကုိ က်င့္အပ္ေသာ သိကၡာတို႔ဟု ဆုိအပ္ကုန္၏။ ဤသို႔ ဤသိကၡာတို႔၌ သိကၡာပုဒ္ အားလုံးႏွင့္ က်င့္အပ္ေသာ အျခင္းအရာ အားလုံးကုိ အၾကြင္းမရွိ အက်န္မရွိ ေဆာက္တည္၍ က်င့္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “သိကၡာပုဒ္တို႔၌ ေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္၍ က်င့္၏” ဟု ဆုိအပ္၏။

ဣေႁႏၵတို႔၌ လုံျခံဳေသာ တံခါးရွိ၏
ဤသာသနာေတာ္၌ အခ်ဳိ႕ေသာ ရဟန္းသည္ မ်က္စိျဖင့္ ႐ူပါ႐ုံကုိ ျမင္သည္ရွိေသာ္ (ေယာက်္ား မိန္းမစေသာ) ပုံသ႑ာန္ အမွတ္နိမိတ္ကုိ စြဲယူေလ့မရွိ၊ (လက္ေျခစေသာ အဂၤါ ၿပဳံးဟန္ ရယ္ဟန္စေသာ အမူအရာ) အေသးစိတ္ အမွတ္လကၡဏာကုိ စြဲယူေလ့မရွိ၊ အၾကင္ စကၡဳေႁႏၵကုိ မေစာင့္စည္းျခင္း ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ စကၡဳေႁႏၵကုိ မေစာင့္စည္းဘဲေနေသာ ထုိရဟန္းကုိ တပ္မက္မႈ အဘိဇၩာ၊ ႏွလုံးမသာယာမႈ ေဒါမနႆ ဟူကုန္ေသာ ယုတ္မာကုန္ေသာ အကုသုိလ္ တရားတို႔သည္ အဖန္တလဲဲလဲ လုိက္၍ ႏွိပ္စက္ကုန္ရာ၏။ (ထုိရဟန္းသည္) ထုိစကၡဳေႁႏၵကုိ ေစာင့္စည္းရန္ က်င့္၏၊ စကၡဳေႁႏၵကုိ ေစာင့္ေရွာက္၏၊ စကၡဳေႁႏၵ၌ ေစာင့္စည္းျခင္းသို႔ ေရာက္၏။
နားျဖင့္ သဒၵါ႐ုံကုိ ၾကားသည္ ရွိေသာ္...
ႏွာေခါင္းျဖင့္ ဂႏၶာ႐ုံကုိ နမ္းသည္ရွိေသာ္...
လွ်ာျဖင့္ ရသာ႐ုံကုိ လ်က္သည္ရွိေသာ္...
ကုိယ္ျဖင့္ ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံကုိ ေတြ႕ထိသည္ရွိေသာ္...
စိတ္ျဖင့္ ဓမၼာ႐ုံကုိ သိသည္ရွိေသာ္ (ေယာက်္ား မိန္းမစေသာ) ပုံသ႑ာန္ အမွတ္နိမိတ္ကုိ ယူေလ့မရွိ၊ (လက္ ေျခစေသာ အဂၤါ ၿပဳံးဟန္ ရယ္ဟန္စေသာ အမူအရာ) အေသးစိတ္ အမွတ္လကၡဏာကုိ စြဲယူေလ့ မရွိ၊ အၾကင္ မနိေႁႏၵကုိ မေစာင့္စည္းျခင္းတည္းဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ မနိေႁႏၵကုိ မေစာင့္စည္းဘဲဲေနေသာ ထုိရဟန္းကုိ တပ္မက္မႈ အဘိဇၩာ၊ ႏွလုံးမသာယာမႈ ေဒါမနႆ ဟူကုန္ေသာ ယုတ္မာကုန္ေသာ အကုသုိလ္တရားတို႔သည္ အဖန္တလဲဲလဲ လုိက္၍ ႏွိပ္စက္ကုန္ရာ၏။ (ထုိရဟန္းသည္) ထုိမနိေႁႏၵကုိ ေစာင့္စည္းရန္ က်င့္၏၊ မနိေႁႏၵကုိ ေစာင့္ေရွာက္၏၊ မနိေႁႏၵ၌ ေစာင့္စည္းျခင္းသို႔ ေရာက္၏။ ဤဣေႁႏၵ ေျခာက္ပါးတို႔ကုိ အၾကင္ လုံျခံဳျခင္းသည္ လုံျခံဳေသာ အျခင္းအရာသည္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းသည္ ေစာင့္စည္းျခင္းသည္ ရွိ၏၊ ဤသေဘာကုိ ဣေႁႏၵတို႔၌ လုံျခံဳေသာ တံခါးရွိျခင္း ဟု ဆုိအပ္၏။ ဤဣေႁႏၵတို႔၌ လုံျခံဳေသာ တံခါးရွိျခင္းႏွင့္ ျပည့္စုံ၏၊ ေကာင္းစြာ ျပည့္စုံ၏။ ျပည့္စုံျခင္းသို႔ ေရာက္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “ဣေႁႏၵတို႔၌ လုံျခံဳေသာ တံခါးရွိ၏”ဟု ဆုိအပ္၏။

စားဖြယ္ေဘာဇဥ္၌ အတုိင္းအရွည္ကုိ သိျခင္း
ဤသာသနာေတာ္၌ အခ်ဳိ႕ေသာ ရဟန္းသည္ သင့္ေသာ အေၾကာင္းအားျဖင့္ ပညာျဖင့္ ဆင္ျခင္၍ အာဟာရကုိ မွီ၀ဲပါ၏၊ ျမဴးထူးရန္ မဟုတ္ပါ၊ မာန္ယစ္ရန္ မဟုတ္ပါ၊ ကုိယ္လက္ အဂၤါ ျပည့္ၿဖဳိးရန္ မဟုတ္ပါ၊ အေရအဆင္း တင့္တယ္လွပရန္ မဟုတ္ပါ၊ ဤခႏၶာကုိယ္၏ တည္တံ့ရန္သာ၊ မွ်တရန္သာ၊ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္၍ ပင္ပန္းျခင္းကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ရန္သာ၊ အက်င့္ျမတ္ကုိ ခ်ီးေျမႇာက္ရန္သာ အာဟာရကုိ မွီ၀ဲပါ၏၊ ဤသို႔ မွီ၀ဲျခင္းျဖင့္ ေ၀ဒနာေဟာင္းကုိလည္း ပယ္ေဖ်ာက္အံ့၊ ေ၀ဒနာသစ္ကုိလည္း မျဖစ္ေစအံ့၊ ငါ့အား မွ်တျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ အျပစ္ မရွိျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ ခ်မ္းသာစြာ ေနရျခင္းသည္ လည္းေကာင္း ျဖစ္လတၱံ႕ဟု (ဆင္ျခင္၍) အာဟာရကုိ မွီ၀ဲ၏။ ထုိစားဖြယ္ ေဘာဇဥ္ ၌ အၾကင္ ေရာင့္ရဲျခင္းသည္ အတုိင္းအရွည္ကုိ သိျခင္းသည္ ဉာဏ္ျဖင့္ ဆင္ျခင္ျခင္းသည္ ရွိ၏။ ဤသေဘာကုိ စားဖြယ္ ေဘာဇဥ္ ၌ အတုိင္းအရွည္ကုိ သိျခင္းဟု ဆုိအပ္၏။ ဤေဘာဇဥ္၌ အတုိင္းအရွည္ကုိ သိျခင္းႏွင့္ ျပည့္စုံ၏။ ျပည့္စုံျခင္းသို႔ ေရာက္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ “စားဖြယ္ ေဘာဇဥ္ ၌ အတုိင္းအရွည္ကုိ သိ၏” ဟု ဆုိအပ္၏။

ႏုိးႏုိးၾကားၾကား အားထုတ္ျခင္း
ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ေန႔အခ်ိန္ရွိသမွ် စႀကႍသြားျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ထုိင္ျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း ကုသုိလ္တရားတို႔ကုိ ပိတ္ပင္တတ္ေသာ တရားတို႔မွ စိတ္ကုိ စင္ၾကယ္ေစ၏၊ ညဥ့္၏ ပဌမယာမ္ပတ္လုံး စႀကႍသြားျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ထုိင္ျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း ကုသုိလ္တရားတို႔ကုိ ပိတ္ပင္တတ္ေသာ တရားတို႔မွ စိတ္ကုိ စင္ၾကယ္ေစ၏၊ ညဥ့္၏ မဇၩိမယာမ္ပတ္လုံး ေျခတစ္ဖက္၌ ေျခတစ္ဖက္ကုိ အနည္းငယ္လြန္ေအာင္ တင္ထား၍ ေအာက္ေမ့ အမွတ္ရျခင္း သတိ ေကာင္းစြာ အျပားအားျဖင့္ သိျခင္း သမၸဇဥ္ ရွိသည္ျဖစ္၍ ထအံ့ေသာ အမွတ္ကုိ စိတ္၌ထား၍ လက်္ာနံပါးျဖင့္ ျခေသၤ့အိပ္နည္းျဖင့္ အိပ္ျခင္းကုိ ျပဳ၏။ ညဥ့္၏ ပစၦိမယာမ္ပတ္လုံး တစ္ဖန္ထ၍ စႀကႍသြားျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ထုိင္ျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း ကုသုိလ္တရားတို႔ကုိ ပိတ္ပင္တတ္ေသာ တရားတို႔မွ စိတ္ကုိစင္ၾကယ္ေစ၏။ ဤသို႔ ရဟန္းသည္ ညဥ့္ဦးယံ မုိးေသာက္ယံပတ္လုံး ႏိုးႏုိးၾကားၾကား အားထုတ္ျခင္းႏွင့္ မျပတ္ယွဥ္၏။

လုံ႔လ ဟူသည္ အၾကင္စိတ္၌ ျဖစ္ေသာ အားထုတ္ျခင္း လုံ႔လ ၀ီရိယာရမၻ တည္း။ ေကာင္းစြာ အားထုတ္ျခင္း သမၼာ၀ါယာမ တည္း။

ပညာ ဟူသည္ အၾကင္ အျပားအားျဖင့္ သိမႈ ပညာ၊ အျပားအားျဖင့္ သိေသာ အျခင္းအရာ ပဇာနနာ။ မေတြေ၀မႈ အေမာဟ၊ သေဘာတရားကုိ စိစစ္မႈ ဓမၼ၀ိစယ၊ ေကာင္းစြာ သိျမင္မႈ သမၼာဒိ႒ိ တည္း။

No comments:

Post a Comment